Wednesday, 16 February 2011

Ο Κυνηγός είναι καλύτερη αλληγορική ταινία από τον Μαύρο Κύκνο

Όλοι (παρα)μιλάνε για την ταινία του Αρονόφσκι, 'Ο Μαύρος Κύκνος'. Πήγα να την δω και εγώ με πολύ μεγάλες προσδοκίες και απογοητεύτηκα οικτρά. Κυρίως γιατί μου είχαν πει ότι η ταινία μπορεί να θεωρηθεί πως έχει σχέση με την μυθολογία του Κθούλου και συγκεκριμένα την νουβέλα 'The King in Yellow' του Ρόμπερτ Τσάμπερς. Σύμφωνα με την μυθολογία του Κθούλου, ο Βασιλεύς με τα Κίτρινα, είναι η προσωποποίηση του αρχαίου θεού Χαστούρ που χρησιμοποιεί το επώνυμο θεατρικό έργο για να διαδώσει την παράνοια και την τρέλα στην ανθρωπότητα.  Δυστυχώς η ταινία ελάχιστη σχέση είχε με την θεματολογία της νουβέλα και καμία σχέση με την μυθολογία του Κθούλου.

Σε πρόσφατη συζήτηση, αναφέρθηκε ότι η ταινία ήταν μια αλληγορία, και δεν έβγαζε νόημα εκτός και αν κατάφερνες να την αποκωδικοποιήσεις.Δηλαδή η υπόθεση της εξελισσόταν σε δύο επίπεδα. Αυτή που έβλεπες και αυτή που αποκαλυπτόταν όταν/αν την αποκωδικοποιούσες. Δυστυχώς όμως, η πρώτη διάσταση της υπόθεσης δεν έβγαζε νόημα και συν τοις άλλοις ήταν και βαρετή. Για να απολαύσεις την ταινία έπρεπε να κάνεις την αποκωδικοποίηση για να φτάσεις στην υπόθεση του 'δεύτερου επιπέδου', αλλά κάτι τέτοιο προϋπόθετε κόπο και σινεφιλικές γνώσεις.

Αντιπρότεινα μια 'αντίστοιχη' ταινία που είχε και αυτή υπόθεση δύο επιπέδων. Μια υπόθεση που απευθυνόταν στο 'blockbuster' κοινό, και μια υπόθεση για τους συνεφίλ. Μου έκανε φοβερή εντύπωση που κανείς όμως δεν είχε αντιληφθεί ότι η ταινία είχε δύο επίπεδα. 

Φυσικά μιλάω για τον Κυνηγό. Όχι, όχι τον Ελαφοκυνηγό με τον Ντενίρο και τον Γουόκεν. Τον Κυνηγό με τον Σβαρτσενέηγκερ.Η ταινία είναι κλάσεις ανώτερη από τον Μαύρο Κύκνο, και όχι μόνο επειδή ένας Κυνηγός μπορεί να σκοτώσει έναν κύκνο, ενώ ένας κύκνος (ακόμα και μαύρος) δεν μπορεί να ακουμπήσει έναν Κυνηγό.

Όλοι νομίζετε ότι γνωρίζετε την υπόθεση, αλλά είστε γελασμένοι. Επίλεκτοι κομάντος στέλνονται στην ζούγκλα του Βιετνναμ για να αντιμετωπίσουν τους Βιετκονγκ, αλλά έρχονται αντιμέτωποι με ένα εξωγήινο τέρας και αποδεκατίζονται. 

Αρχικά, η πρώτη διάσταση της υπόθεσης είναι εκπληκτική από μόνη της. Έχει από όλα. Εκρήξεις, σφαίρες, μπράτσα, τεστοστερόνη, τον ανώδυνο, εξωγήινους, πράσινο αίμα και εκρήξεις! Και μόνο με τα παραπάνω είναι μια ολοκληρωμένη ταινία, σε αντίθεση με τον Μαύρο Κύκνο που όταν τελειώνει η ταινία έχεις άπειρες ερωτήσεις και καμία απάντηση.

Αλλά ο Κυνηγός δεν τελειώνει εδώ. Έχετε δοκιμάσει να αποκωδικοποιήσετε την ταινία; Όχι; Πάμε μαζί και θα αποδείξουμε πως στην ουσία η ταινία είναι μια εσωτερική μάχη του Dutch (Άρνολντ) που προσπαθεί να γλιτώσει από την ομοφυλία που τον μαστίζει. Ακούγεται τρελό, αλλά δώστε μου λίγο από το χρόνο σας για να σας το αποδείξω απαριθμώντας όλα τα gay και homoerotic references. 

1. Το tagline της ταινίας (και η πιο γνωστή ατάκα) ήταν: 'If it bleeds, we can kill it...'. Προφανής παραπομπή στην έμμηνο ρύση και στις γυναίκες. Αλλά γιατί θέλουν να σκοτώσουν τις γυναίκες? Μήπως τις φοβούνται επειδή είναι μέλη μια ομάδας ομοφυλόφιλων κομάντο? Για αυτό είμαι σίγουρος, όπως θα δείτε και παρακάτω.

2. Πρώτη σκηνή. Ο Άρνολντ κατεβαίνει από το ελικόπτερο φορώντας ένα μπλουζάκι πόλο. Το οποίο είναι ενοχλητικά στενό.  Και ένα ηλίθιο καπέλο. Και καπνίζει αισθησιακά ένα μακρύ πούρο. Καλά αρχίσαμε. 




3. Και ποια είναι η πρώτη φράση που ακούει κανείς στην αινία; Αυτή που λέει ο στρατηγός όταν βλέπει τον Άρνολντ και το στενό του πόλο μπλουζάκι. 

'You are looking good, Dutch', του λέει.

Η φράση 'looking good' είναι εντελώς διαφορετική από την φράση 'looking well', που θα έπρεπε να πει. Η πρώτη μπορεί να μεταφραστεί και ως 'δείχνεις όμορφος' και συνήθως την λένε κοπελίτσες, η μια στην άλλη και σπάνια το εννοούν. Ξέρετε τώρα πως είναι οι γυναίκες. Η μια θάβει την άλλη. Αν ο στρατηγός είχε χρησιμοποιήσει την δεύτερη φράση δεν θα χώραγε αμφιβολία ότι εννοούσε 'φαίνεσαι σε καλή φυσική κατάσταση'. Αλλά ο σκηνοθέτης, John McTiernan, σε αντίθεση με τον Aronovsky δεν ήθελε να αφήσει αμφιβολίες. 


4. Αμέσως μετά, γνωρίζουμε τον 'κολλητό' του Dutch, τον Dillon. Μαύρος, με μουστάκι, μαύρα γάντια και καπέλο, στρατιωτικό τζάκετ χωρίς μανίκια, ανοιχτό και χωρίς φανέλα.  Οι ομοιότητες με το μέλος των Village People είναι πασιφανείς. Ακόμα και ο Dutch (Αρνολντ), όταν τον βλέπει δεν κρατιέται και του λέει "What's the matter Dillon? CIA got you pushin' too many pencils?". Η έννοια της φράσης αυτής, κρύβεται στο γεγονός ότι τα δύο 'φιλαράκια' είχαν καιρό να ειδωθούν, και ο Dillon τρέμει στην ιδέα ότι μπορεί ο Dutch/Αρνολντ να έγινε straight κατά την απουσία του. Φυσικά κάτι τέτοιο δεν ισχύει, όπως αποδεικνύεται αργότερα στην ταινία. Κοιτάξτε και το βλέμμα με νόημα που ρίχνει ο ένας στον άλλο αργότερα στην ταινία.


5. Όταν το ελικόπτερο της ομάδας προσγειώνεται στην (υγρή) ζούγκλα, θα περίμενε κανείς να χρησιμοποιούν κάποιου είδους ρουχισμού που να παραπέμπει σε καμουφλάζ. Αντιθέτως, όλοι τους αρχίζουν να περιφέρονται ημίγυμνοι ,να σφίγγουν τα μπράτσα τους και να ιδρώνουν. Δεν αργούν να αρχίσουν να κάνουν διαγωνισμούς μπραντεφερ. Έχουν τόσο κοντά τις φάτσες τους κατα την διάρκεια του μπραντεφέρ που νομίζεις ότι από στιγμή σε στιγμή θα φιληθούν. Και αμέσως μετά βάζουν ένα μακρύ μαύρο πούρο στο στόμα τους. Μήπως;

6. Είναι γεγονός ότι όλες οι πολεμικές ταινίες είναι γεμάτες με φαλλικά σύμβολα, τα οποία συνήθως παίρνουν την μορφή των όπλων. Εδώ όμως, η φαντασία του σκηνοθέτη οργιάζει. Πέρα από τα πολυβόλα και τα τεράστια μαχαίρια, βλέπουμε έναν εκ τοξευτή χειροβομβίδων, (του οποίου ο κάτοχος απειλεί λέγοντας 'I will shove it up your sore ass'. Το πιο γνωστό όμως φαλλικό σύμβολο της ταινίας είναι το τεράστιο κυλινδοειδές μυδραλιοβόλο (το οποίο σε αντίθεση με το μέγεθος του, το φωνάζουν 'ανώδυνο'). Λιγότερο αναγνωρίσιμα φαλλικά σύμβολα ήταν τα μαύρα πούρα που καπνίζουν, ο Dutch  και ο Dillon, και οι κορμοί δέντρων της ζούγκλας. Μάλιστα ένας από αυτούς τους κορμούς είναι και η αιτία θανάτου του κυνηγού. Γενικώς,σχεδόν όλοι οι ηθοποιοί στην ταινία διακορεύονται από τις σφαίρες κάποιου φαλλικού συμβόλου (δηλαδή όπλου).


7. Σε όλη την ταινία εμφανίζεται μόνο μια γυναίκα! Ακόμα πιο παράξενο είναι ότι κανείς δεν ερωτοτροπεί μαζί της. Πριν την εμφάνιση της, όλα πήγαιναν καλά. Η ομάδα δεν είχε καμία απώλειες, και αντιθέτως οι αντίπαλοι τους αποδεκατίζονταν. Όταν όμως η 'γυναίκα' έκανε την εμφάνιση της, όλα άρχισαν να πηγαίνουν κατά διαόλου. Και όταν αποκτάει ένα όπλο, της λένε να το αφήσει. Το όπλο φυσικά είναι ένα φαλλικό σύμβολο, και όταν το αφήνει, η γυναίκα παίρνει πίσω την θηλυκότητα της και έτσι καταφέρνει να επιβιώσει. Εξάλλου ο Κυνηγός δεν ενδιαφέρεται για γυναίκες αλλά για 'άνδρες' που έχουν απαρνηθεί την αρσενική τους φύση. Να σημειωθεί ότι η 'γυναίκα' είναι η μόνη που δεν διακορεύεται από κάποιο φαλλικό σύμβολο (σφαίρα όπλου ή μαχαίρι).


8. Όταν η ομάδα συναντάει τον Κυνηγό, όλα τα μέλη της  αρχίζουν να πυροβολούν με τα όπλα τους (φαλλικά σύμβολα) στην ζούγκλα, προς όλες τις κατευθύνσεις και για πάνω από πέντε λεπτά. Η σκηνή αυτή είναι η αποκορύφωση του ομοερωτισμού καθώς περιγράφει λεπτομερώς (αν και αλληγορικώς) ένα όργιο ομαδικής εκσπερμάτωσης. Μια άλλη αντίστοιχη σκηνή, είναι όταν πεθαίνει ο χαρακτήρας που κουβάλαγε το μυδραλιοβόλο (το μεγαλύτερο όπλο - φαλλικό σύμβολο της ομάδας). Τότε ένα άλλο μέλος της ομάδας, και προφανώς ο ερωτικός σύντροφος του αποθανόντος, αρπάζει το φαλλικό σύμβολο του νεκρού, και αρχίζει να 'πυροβολάει' με αυτό χωρίς λόγο τη ζούγκλα. Χωρίς λόγο; Μήπως πυροβολάει εναντίων της (θηλυκής) μητέρας φύσης; Μήπως;


9. Σε κάποια άλλη σκηνή, ένας χαρακτήρας προειδοποιεί την ομάδα λέγοντας: 'Υπάρχει κάτι στην ζούγκλα'. Δηλαδή διαισθάνεται τον Κυνηγό. Πως το καταφέρνει; Πολύ απλά, έχει εξελιγμένο gaydar!


10. Δείτε αυτές τις δύο σκηνές από την ταινία.  Στην πρώτη σκηνή βλέπουμε ένα μέλος της ομάδας να χρησιμοποιεί τεχνικές επιβίωσης για να πιει νερό από το κορμό κάποιου φυτού. Η μήπως όχι? Μήπως η πάνω εικόνα υπονοεί κάτι άλλο? Η στάση πάντως είναι ύποπτη. Και στην κάτω εικόνα γιατί αυτοτραυματίζεται αυτός ο κομάντο, τραβώντας μια κάθετη χαρακιά στο στήθος του. Μήπως η χαρακιά αυτή συμβολίζει ένα αιδοίο που ματώνει, δείχνοντας πως δεν τον τρομάζει η θέα του; Μήπως;


11. Στην ταινία, το πρώτο θύμα της ομάδας, είναι και ο μόνος από τα μέλη της που είναι παντρεμένος. Μάλιστα τον είχαν χαρακτηρίσει και ως 'Σεξουαλικό Τυρανόσαυρο (Sexual Tyrannosaurus) περιπαικτικά όταν τους κατηγόρησε φωνάζοντας 'Faggots!'.


12. Κοντά στο τέλος της ταινίας, πριν την μεγάλη αναμέτρηση, ο Dutch πασαλείβεται με λάσπη. Τρεις εκδοχές για την σημασία  αυτής της σκηνής. Η πρώτη είναι ότι η λάσπη συμβολίζει το ανδρικό γενετικό υλικό και ο Dutch νιώθει ασφάλεια όταν είναι καλυμμένος με αυτό. Η δεύτερη είναι ότι η λάσπη συμβολίζει ένα φυσικό λιπαντικό, απαραίτητο για την τελική 'αναμέτρηση' και την  ΄κλιμάκωση' της. Τρίτη ανάλυση, η λάσπη συμβολίζει ένα φυσικό, οργανικό αν θέλετε, προφυλακτικό με το οποίο ο Dutch θα προφυλαχτεί από τον 'εξωγήινο' και το πράσινο 'υγρό' που ρέει στις φλέβες του. Στο κάτω-κάτω, όταν κυκλοφόρησε η ταινία, είχε αρχίσει να κορυφώνεται ο τρόμος για το AIDS.

13. Και φτάνουμε στο τέλος της ταινίας.  Όταν ο εξωγήινος κυνηγός βγάζει την μάσκα, βλέπουμε ότι αντί για πρόσωπο έχει ένα αιδοίο. Με δόντια. Vagina Dentata. Ο φόβος κάθε άνδρα ανεξαρτήτους σεξουαλικής προτίμησης. Και τι λέει ο Dutch όταν τον βλέπει?  'You are one ugly motherfucker'. Μην ξεχνάμε ότι η ταινία άρχισε με την φράση 'You are looking good Dutch'. Δηλαδή στο τέλος βλέπουμε την μάχη του όμορφου ομοφυλόφιλου Dutch, με το άσχημο αιδοιόμορφο εξωγήινο.

Όλα τα παραπάνω είναι μόνο η αρχή. Δεν σας ανέπτυξα την θεωρεία μου, ότι τελικά ο Dutch είναι μόνος του στην ζούγκλα. Όλοι οι άλλοι χαρακτήρες είναι πτυχές της ομοφυλόφιλης προσωπικότητας του που ο θηλυπρεπής (αν και επιθετικός) Κυνηγός τις γκρεμίζει μια-μια. Αυτό το σκηνοθετικό τρικ το έκλεψε αργότερα ο David Fincher στην ταινία Fight Club, είχε χρησιμοποιηθεί στην ταινία Identity και ακόμα και ο Αρονόφσκι άφησε να εννοηθεί κάτι τέτοιο στην υποδεέστερη ταινία, του, τον Μαύρο Κύκνο. Στο τέλος του Κυνηγού, ο κυνηγός έχει καταφέρει να 'σκοτώσει' όλες τις πτυχές της προσωπικότητας του Dutch, και τον αναγκάζει, απογυμνωμένος (μεταφορικά και μη) να έρθει αντιμέτωπος με την ομοφυλοφιλία του και τον φόβο του για το αιδοίο, το οποίο όμως καταφέρνει να νικήσει με την κρυμμένη παγίδα (το μεγάλο 'κορμό' δέντρου) δηλαδή τον κρυμμένο ανδρισμό του.

Τα πράματα περιπλέκονται στο Aliens VS Predator. Δεν χρειάζεται φυσικά να σας εξηγήσω γιατί το δεύτερο στόμα των Αliens, αυτό που δαγκώνει, θεωρείται φαλλικό σύμβολο.