Sunday 27 November 2011

Στατιστική.

Ο Xfon, φανερά μπερδεμένος, μου έδωσε ένα λίνκ από το Cosmo.gr. Το άρθρο είχε τίτλο 'Το 22% των Ελλήνων απιστεί, χωρίς προφύλαξη το 1/3 την πρώτη φορά'. 

Το Cosmo.gr δεν το ήξερα. Ο xfon, επειδή μου έχει ξαναστείλει λινκ και στο παρελθόν, προφανώς το θεωρεί έγκυρο ειδησεογραφικό σάητ, αν και εμένα μου φαίνεται σαν το ανδρικό cosmopolitan. Στην συγκεκριμένη περίπτωση είχε θορυβηθεί από τις δύο τελευταίες παραγράφους που σας συνάπτω πιο κάτω.



'Νίκο,' μου λέει, 'πως είναι δυνατό να πηδάνε οι άνδρες κατά μέσω όρο 30 γυναίκες, και οι γυναίκες να πηδιούνται κατά μέσω όρο από 10 άνδρες. Μαθηματικά δεν γίνεται.', Δεν χρησιμοποίησε την λέξη πηδιούνται ακριβώς, αλλά κάτι πιο political correct, ήθελα όμως να είμαι σαφής για το τι ακριβώς εννοούσε.

Ακολούθησε ένα δίωρο φρενηρούς googling και researching. Οι πιθανές εξηγήσεις ήταν πολλές, αλλά καμία δεν ήταν ικανοποιητική.

1. Οι άνδρες λένε ψέματα προς τα πάνω (και οι γυναίκες προς τα κάτω). Αλλά αυτό ήταν πολύ εύκολο να το ισχυριστεί κανείς. Εμείς θέλαμε να αποδείξουμε ότι κάτι τέτοιο είναι στατιστικά αδύνατο (άσχετα με το αν λένε ψέματα οι άνδρες ή όχι). Και πέρα αυτού, για να είναι σωστή αυτή η εξήγηση πρέπει να παραδεχτούμε όχι μόνο ότι οι Έλληνες είπαν ψέματα, αλλά είχαν και inside info και γνώριζαν ΑΚΡΙΒΩΣ με πόσες είχαν πάει οι άλλοι Ευρωπαίοι και είπαν τέτοιο ψέμα, ώστε να βγούμε πρώτοι!

2. Θα μπορούσε το άρθρο του cosmo.gr να λέει παπαριές. Αλλά ο Xfon δεν θα δεχόταν ποτέ ότι ένα σάητ κολοσσός, με τέτοιο βεληνεκές θα μπορούσε να μια πράξη που θα ήταν αντίθετη με την δεοντολογία της δημοσιογραφίας. Αν μαθευόταν, θα έχανε την εγκυρότητα του.

3. Στην στατιστική, στο πανεπιστήμιο, είχα μάθει την διαφορά μεταξύ average, mode, και median. Δυστυχώς όμως, δεν την θυμάμαι τώρα ακριβώς. Αν την θυμόμουν, είμαι σίγουρος ότι θα μπορούσα πολύ απλά να αποδείξω ότι το άρθρο είναι λάθος. Αντί για αυτό, αποφάσισα να αναπαράγω τεχνητά τα δεδομένα με ένα simulation (κάτι περισσότερο από simulation ίσως να εξόργιζε την σύζυγο). Αν υποθέσουμε ότι έχουμε 10 άνδρες και 30 γυναίκες, και όλοι πηδηχτούν με όλους, τότε ανά μέσω όρο ένας άνδρας δεν θα έχει πηδήξει 10 γυναίκες?  Και ανά μέσω όρο μια γυναίκα δεν θα έχει πηδηχτεί με 10 άνδρες? Άρα μόλις βρήκα την λύση του μυστηρίου, ένας μικρός θρίαμβος για τον οποίο θα μπορούσα να καυχηθώ στον xfon.

Όμως ήξερα ότι η απόδειξή μου δεν θα έστεκε σε εξονυχιστικό έλεγχο. Το δείγμα θα έπρεπε να είναι 50% άνδρες, 50% γυναίκες (όχι 30/10), γιατί κάπως έτσι είναι η αναλογία ανδρών/γυναικώς στο εκοσύστημα. Άρα αν υποθέσουμε ότι όλοι είπαν την αλήθεια, τότε ο μόνος τρόπος για να βγει αληθινό το άρθρο του cosmo.gr είναι να αποδεχτούμε ότι οι περισσότεροι Έλληνες είναι πισωγλέντηδες. Εξάλλου το άρθρο, πολύ έξυπνα, δεν είπε ποτέ ότι μιλάει για ετερόφυλους συντρόφους.

Αλλά ούτε και αυτή η απάντησε με ικανοποιούσε. Δεν είμαι ομοφοβικός, αλλά με τρομάζει η ιδέα ότι όλοι κοιτάνε τον κώλο μου. Και αν αυτό είναι ο ορισμός του ομοφοβικού, τότε ναι, είμαι. Οι επόμενες μέρες περασαν έχοντας πάντα στο πίσω μέρος του μυαλού μου (όχι του κώλου μου) το άρθρο και προσπαθόντας να καταλάβω αν πρόκειται για παράδοξο, ψέμα, ή τυπογραφικό λάθος. Μέχρι που εκμυστηρεύτικα το πρόβλημα στο Νάρσιλ. 

'Κοίτα τι λέει εδώ. Οι Έλληνες έχουν κατά μέσω όρο 30 ερωτικούς συντρόφους, οι Ισπανοί 20, οι Γάλλοι 19 και οι Γερμανοί 17. Από την άλλη οι Ελληνίδες έχουν μόνο 10! Πως είναι δυνατόν?' Και ο Νάρσιλ μου απαντά.

'Ε, προφανώς οι Έλληνες κανονίζουν και τις Ισπανίδες και τις Γαλλίδες και τις Γερμανίδες'.

Αυτή ήταν η λύση κύριοι. Παγκοσμιοποίηση. Βλέπετε ο xfon και εγώ, δεν μπορούσαμε να παραδεχτούμε ότι ο κόσμος δεν σταματάει στα σύνορα της Ελλάδας. Κάτι που οι Ελληνες του άρθρου το είχαν καταλάβει και εκμεταλλευτεί στο έπακρο.

ΑΝΤΙ ΕΠΙΛΟΓΟΥ

Στην προσπάθεια μου να πάρω δεδομένα από τις πρωταρχικές πηγές, κατά την διάρκεια της έρευνας επισκέφτηκα το facebook group 'Κάθ3 μ3ρα κ 4λλη γκ0μ3ν4 (sic)'. Τους ρώτησα για άρθρο και αν είναι αλήθεια, αλλά φαίνεται ότι τους έθιξα τον 4νδρ1σμ0 τους με τις ερωτήσεις και έγιναν λίγο επιθετικοί. Ένας μάλιστα μου είπε 'αντί να αμφισβητείς το άρθρο θα έπρεπε να είχες βγει έξω και να έψαχνες για γκόμενες. Αν το είχες κάνει αυτό, αντί να προσπαθείς να το αποδείξεις μαθηματικά, τότε μπορεί μέχρι σήμερα να είχες πηδήξει και εσύ τριάντα διαφορετικές γκόμενες, όπως εμείς!'.