Η Ελληνική «Βουγωνία»: Όταν ο Λάνθιμος Εβαλε τους Φιλους του Στην Αίθουσα & Άφησε το Κοινό Έξω!
Υπάρχουν γεγονότα που δεν είναι απλώς συμπτώσεις, αλλά επαναλαμβανόμενες καταστροφικές συνήθειες. Όταν ο Γιώργος Λάνθιμος επιστρέφει στην Ελλάδα, το σινεμά γίνεται θρίαμβος, αλλά η διοργάνωση του Athens International Film Festival (AIFF - Νυχτες Πρεμιέρας) γίνεται ξανά φιάσκο οπως τότε με τον Κυνόδοντα (DogTooth). Και το κοινό; Το κοινό μένει απέξω, όντας το μόνιμο θύμα της ελληνικής μεγαλομανίας (ειδικά του Λάνθιμου) και της οργανωτικής απάτης.
Δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει αυτό το εξωφρενικό σκηνικό.
Flashback: Ο Κυνόδοντας και το «Κινηματογραφικό Όραμα» του Γιωργου Που Δεν Χώραγε σε Μικρή Αίθουσα
Πριν από πάνω από δέκα χρόνια, όταν ο Λάνθιμος ήταν ακόμη στα πρώτα του βήματα της διεθνούς αναγνώρισης, το «Κυνόδοντας» έκανε πρεμιέρα στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας . Οι θέσεις τότε δεν ήταν αριθμημένες, ίσχυε το first come, first seated (όποιος πρόλαβε, πρόλαβε).
Και τι έγινε; Όπως ακριβώς και τώρα, η διοργάνωση, προφανώς μετά από απαίτηση του ίδιου του σκηνοθέτη, αποφάσισε ότι το entourage (η «αυλή» του) ήταν πιο σημαντικό από το κοινό. Πολλοί από εμάς που είχαμε κόψει εισιτήριο με τον ιδρώτα μας, ειχαμε στηθεί στην ουρά, μείναμε απέξω, γιατί είχαν δοθεί οι κεντρικές θέσεις σε άτομα που επέλεξε να φέρει ο Λανθιμος μαζί του και οχι στο Ελληνικό Κοινο. Φυσικά, έγινε χαμός. Ζητήσαμε το αυτονόητο: να γίνει μία επιπλέον προβολή σε μια μικρότερη αίθουσα του Φεστιβάλ για να δούμε την ταινία μας.
Και τότε ήρθε η εγωκεντρική, αδιανόητη άρνηση από τον ίδιο τον Γιώργο Λάνθιμο. Η απάντησή του; Μια φράση που δεν εχω ξεχάσει απο τότε, ενα μνημείο ύβρεως προς τον Έλληνα θεατή, αν θέλετε:
«Το κινηματογραφικό μου όραμα δεν μπορεί να προβληθεί σε μια αίθουσα δεύτερης κατηγορίας»!
Με απλά λόγια, το «όραμα» του ήταν ανώτερο από την υποχρέωσή του προς το κοινό που πλήρωσε για να το δει.
Déjà Vu: Η «Βουγωνία», οι Αριθμημένες Θέσεις και η Ύβρις
Και φτάνουμε στο σήμερα, στην πρεμιέρα της «Βουγωνίας». Ακριβώς το ίδιο σενάριο! Αγορασμένα εισητήρια (κάποιοι μάλισταν είχαν αγοράσει και ειδική κάρτα για να δουν την συγκεκριμένη προβολή απο πλατφόρμα αγοράς εισιτήριων, στημένοι στην ουρα, με αριθμημένες θέσεις και… αφήνουν πάλι κόσμο στην πόρτα για να χωρέσει το VIP entourage του egomaniac Λάνθιμου.
Μόνο που τώρα τα πράγματα είναι χειρότερα. Οι θέσεις στο Μέγαρο είναι αριθμημένες. ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ overbooking με ηλεκτρονικά εισιτήρια!
Η διοργάνωση, ωστόσο, εξέδωσε μια υποκριτική ανακοίνωση-απολογία μιλώντας για «overbooking» και «επιπλέον κύμα ενδιαφέροντος». Ψέματα! Το ενδιαφέρον ήταν αναμενόμενο. Αν ήθελαν να κρατήσουν 100 θέσεις για το entourage του Λάνθιμου, ας μην τις έδιναν εξαρχής στις πλατφόρμες εισιτηρίων!
Η αλήθεια είναι ότι ειναι ανοργάνωτοι και σκυλάκια του κάθε Λανθιμου ετοιμοι να κανουν οτι τους διατάξει ο εγωμανής σκηνοθέτης, χωρίς να λογαριάζουν το κοινό που στηρίζει την διοργάνωση τόσα χρόνια. Ίσως δεν είναι τυχαίο οτι πλέον αρκετοί απο τους παλιούς υποστηρικτές της διοργάνωσης της γυρνάμε την πλάτη, είτε για τέτοιες συμπεριφορές, είτε επειδή οι ταινίες πλέον Είναι δεύτερης διαλογής που η επιλογή τους γίνεται κατόπιν σκοπιμοτήτων. Ίσως δεν ειναι τόσο τυχαίο που έχασαν την κρατική επιχορήγηση.
Είναι κρίμα. Οι (τελευταίες) ταινίες του Λάνθιμου μου αρέσουν. Ο Λάνθιμος όμως, ως δημόσιο πρόσωπο, με την επαναλαμβανόμενη αυτή περιφρόνηση προς τον Έλληνα θεατή και την αλαζονεία του «κινηματογραφικού οράματος», απέδειξε για άλλη μια φορά ότι η τέχνη του είναι ανώτερη από την ίδια την ηθική του.
Το κοινό δεν είναι ούτε «δεύτερης κατηγορίας», ούτε αναλώσιμο για να χωρέσουν οι «κολλητοί». Καιρός να το καταλάβουν.